Dünyanın ilk uçan feribotu faaliyete geçti

İsveç’in Stockholm kentinde, Candela‘nın P-12 hidrofil feribotu, kısa bir müddet evvel suyun üstünde süzülerek tarihe geçti. Dünyanın birinci uçan feribotu olarak nitelendirilen feribot, hidrofil teknolojisine sahip ve birebir vakitte da tamamen elektrikli. Bu da sürdürülebilir deniz ulaşımı için epey değer arz ediyor.

Uçan feribot kullanıma alındı

P-12’nin piyasaya sürülmesi uzun bir süreci kapsıyor; geminin birinci imgeleri iki yıl evvel paylaşılmıştı. Aracın birinci test süreci ve seri üretimine ise geçtiğimiz yıl başlanmıştı. Geçtiğimiz Salı günü ise “Nova” ismi verilen birinci Candela P-12, İsveç’te kullanılmaya başlandı. 15 kilometrelik yolculuk sonucunda Stockholm Belediye Binası’ndaki varış noktasına gelen Nova’nın seyahati ise yalnızca 30 dakika sürdü; bu, araçla yahut toplu taşıma ile yapılan seyahat mühletinin yaklaşık yarısı.

Ancak, yalnızca vakit açısından değil, konfor açısından da kıymetli bir avantaj sağlıyor. Candela’nın P-12 feribotu, su yüzeyinin üzerinde hareket eden bilgisayar denetimli hidrofilleri sayesinde pürüzsüz bir seyahat sunuyor. Hidrofillerin başka bir değerli avantajı ise güç verimliliği. Candela’ya nazaran, hidrofiller sayesinde klâsik gemilere kıyasla yaklaşık yüzde 80 güç tasarrufu sağlanıyor. Bu, P-12’nin daha küçük bir batarya kullanmasına ve üretim ile satın alma maliyetlerinin değerli ölçüde azalmasına imkan tanıyor.

Ayrıyeten, feribot, iskeledeki standart bir araç şarj aygıtından DC süratli şarj ile şarj edilebiliyor; bu süreç, öğlen molasında dakikalar içinde gerçekleştirilebiliyor, böylelikle olağan sefer programlarını etkilemiyor. Candela P-12, 252 kWh bataryasıyla 100 km’ye kadar menzil ve 55 km/s azamî sürat sunuyor.

Candela’nın kurucusu ve CEO’su Gustav Hasselskog’e nazaran klâsik gemiler son 100 yılda neredeyse hiç değişmedi ve hayli verimsizler. Hatta CEO’ya nazaran bu ulaşım araçları ile bir savaş tankını kıyaslamak daha hakikat olur. Temelinde bu kelam çok da abartılı değil.

Stockholm’deki yaklaşık 70 toplu taşıma aracı, kentin otobüsleri ve trenlerinin toplamından daha fazla fosil yakıt kullanıyor, meğer toplu taşımada sırf küçük bir hisseye sahipler. Su nakliyatı çoklukla maliyetli ve yavaş, zira gemiler büyük dalgalar yaratıyor ve birçok alanda suratlarını sınırlıyor. Fakat Candela’nın P-12 elektrikli hidrofil feribotu ile artık seyahatler daha süratli, daha konforlu ve daha verimli hale gelmiş durumda. Nova, büsbütün yenilenebilir güç ile çalışıyor ve şu anda dünya üzerindeki en süratli elektrikli feribot. Ortalama 25 knot (yaklaşık 46 km/s) süratle seyahat ediyor ve daha evvel sürat rekorunu elinde bulunduran dizel motorlu V sınıfı feribotları geride bırakıyor.

Candela P-12 şimdi yeni yeni faaliyete geçse de bu şimdi başlangıç. Suudi Arabistan, Yeni Zelanda ve Almanya üzere ülkelerden gelen siparişlerle birlikte firma daha geniş coğrafyalara açılmaya hazırlanıyor.

İlginizi Çekebilir:Hazar Ergüçlü ve Efe Çelik’in mutlu anları!
share Paylaş facebook pinterest whatsapp x print

Benzer İçerikler

Dolap kokusuna son! Yemekleri taze tutmanın sırları
Serdar Ortaç’tan eski evliliği hakkında çarpıcı açıklama!
SİPER hava savunma sistemi: “Her şey 8-10 saniyede olacak”
Oruç tutarken enerjik kalınır mı?
Çin, Starlink’i solladı: Uzaydan 100 Gbps iletim hızı!
KVKK’den X’e (Twitter) para cezası!
Müzik İndir, Mp3 indir | © 2024 |